خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/01 - 16:00
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : مرکز پژوهش ها
عضو هیات رییسه مجلس:

آینده‌پژوهی مجلس با توجه به ساختارها و قانون اساسی مورد مطالعه قرار گیرد

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه، حوزه قانونگذاری و نظارت از بخش‌هایی است که نیاز به تحول و سبک جدیدی دارد، گفت: آینده‌پژوهی پارلمان جمهوری اسلامی با توجه به ساختار قدرت و قانون اساسی مورد مطالعه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اختتامیه نخستین دوره مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس(ره)، با حضور و سخنرانی سیدنظام الدین موسوی و محسن پیرهادی، اعضای هیات رییس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.



سیدنظامالدین موسوی، در این مراسم با بیان اینکه در دوره فعلی فعالیت مرکز پژوهش‌های مجلس، کارهای خوبی در ارائه مشورت به مجلس در موضوع لوایح و طرح‌ها و برنامه هفتم توسعه صورت گرفته است،  گفت: این نشان‌دهنده این است که مرکز پژوهش‌های مجلس، کارهای علمی، دقیق و با تحلیل جزیی تهیه و تدوین و به قوه مقننه ارائه می‌کند.



وی افزود: مدرسه حکمرانی و قانونگذاری از ایده‌های خوبی بود که در دوره اخیر فعالیت مرکز پژوهش‌های مجلس، ارائه، پایه‌گذاری و اجرایی شد که بخشی از آن در قالب شبیه‌سازی مجلس و دوره‌های حکمرانی و قانونگذاری انجام شده است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس و قانونگذاری و نظارت نیاز به مشورت دارد، تصریح کرد: جای خالی مدرسه حکمرانی و قانونگذاری در مجلس احساس می‌شد که امیدواریم با برگزاری نخستین دوره، دوره‌های آتی نیز با قوت ادامه پیدا کند.



وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات اخیر در خصوص دفاع مقدس، درس‌ها و عبرت‌هایی را از این دوران احصا فرموده‌اند و که این تجارب می‌تواند در موضوع حکمرانی جدید به کار گرفته شود.



عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: حکمرانی جدید، حکمرانی خوب و مواردی از ایت دست موضوعاتی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته اما ما در کشور نمی‌توانیم براساس آنچه که سایر کشورها آموخته و عمل کرده‌اند، عمل کنیم بلکه باید در زمینه حکمرانی براساس ویژگی‌های مردمی و کشور، بومی‌سازی کنیم و ابزارهای حکمرانی مختص به خود را بسازیم.



وی با بیان اینکه تجربه دفاع مقدس، تجربه خوبی در زمینه بومی‌سازی است، توضیح داد:‌ بعد از انقلاب اسلامی وقتی با جنگ مواجه شدیم با پیدا کردن خود، مدل و سبک جدیدی از دفاع و مقاومت را در جنگ به راه انداختیم از همین رو می‌توانیم مدل‌های جدیدی با ترکیب علم و تجربه دیگران و اندوخته‌ها و ظرفیت‌های مکتبی درونی خود، ایجاد کنیم که اینها رهیافت جدیدی را در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه حکمرانی می‌تواند ایجاد کند.



موسوی، با بیان اینکه با تجربه‌دورن دفاع مقدس می‌توان کارهای بزرگی انجام داد، گفت: حوزه قانونگذاری و نظارت از بخش‌هایی است که نیاز به تحول و سبک جدیدی دارد از همین رو مجلس بعد از تجربه بیش از 40 ساله‌ می‌تواند با کمک نخبگان کارهای مهمتری را با تحول در این امور به انجام برساند.



وی با اشاره به اقدامات شبیه‌سازی در مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس(ره)، گفت: در کنار کار شبیه‌سازی نباید تنها وضعیت موجود اکتفا کنیم بلکه پیشنهاد می‌دهم تا به آینده نظام پارلمانی و قانونگذاری و بحث‌های نظارتی و راهکارهای ارتقای این بخش‌ها هم فکر شود.



عضو هیات رییسه مجلس، ادامه داد: با تجربه نمایندگان محترم و تقاطع آن با عزیزان شرکت‌کننده در دوره‌های مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس‌(ره) و دوره‌های مشابه، می‌توانیم به آینده نظام قانونگذاری کشور و آینده‌پژوهی پارلمان جمهوری اسلامی با توجه به ساختار قدرت و قانون اساسی،  فکر کنیم تا بتوانیم به صورت رویکرد حل مسئله مطالعات خوبی را در اختیار تصمیم‌گیران و سیاستگذاران قرار دهیم.



شایان ذکر است در پایان اختتامیه نخستین دوره مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس(ره) از برگزیدگان این دوره، تقدیر بعمل آمد./



پایان پیام

  • کد خبر : 368655
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار